Oppdag kunst
med DTK Shorts

Lær om livene til kunstnere og historiene bak arbeidet deres

logo DTK shorts

DTK Shorts er et nytt kunstformidlings-program tilgjengelig online, med høydepunkter fra DTK-utstillinger, workshops, student-performanser, turer bak kulissene,
lærer-/kunstnerstudio-besøk og intervjuer.

Videoene består av generelle kunstnerportretter, samtaler, intervjuer, korte dokumentarer eller innspillinger av hendelser rundt kunstskolen.

Vi mener tilgang til kunst er en universell menneskerettighet, og vi ser på skolen vår som et sted for kreativ læring.

Vi ønsker å fremme betydningen av å lage kunst, oppmuntre folk til å utforske de mange måtene kunst blir skapt på, og  utvikle sitt eget kreative potensiale.

Lær om livene til kunstnere og historiene bak arbeidet deres

Videoene er filmet og redigert av en veletablert videokunstner – Margarida Paiva – og viser hvordan du kan gjøre et hverdagsøyeblikk til en ekstraordinær opplevelse.

Se våre videoer:

Exhibition Everything Seems Possible

Å appropriere og forholde seg til kunsts historie, andre kunstnere og deres verk er tema i denne utstillingen på DTK Prosjektgalleri.

Exhibition What Did B Do?

I denne utstilling hos  DTK Prosjektgalleri er portrait og kropp de hovedtemaer.

Utstilling Who Is Afraid of Red, Yellow and Blue?

Art has always grown, built and changed in relation to another art, and in relation to its time. To borrow, appropriate and refer is the theme four the fourth exhibition produced by DTK Prosjektgalleri.

Utstilling What Ever Happened To BJ?

What Ever Happened To BJ? is the third exhibition at DTK Prosjektgalleri.
With staged photography, drawings in charcoal, painting and objects, the body’s performative possibilities and its relationship to space and architecture are explored.

Utstilling Endeløse Tavler, Mari Østby Kjøll

Norske Grafikere viser en serie nye arbeider av Mari Østby Kjøll i utstillingen Endeløse tavler.

Mari Østby Kjøll (f.1983) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Escola Superior de Artes e Design i Portugal og Det Tverrfaglige Kunstinstitutt i Bærum. I tillegg til eget kunstnerskap er hun en del av kunstnergruppen Svartjord.

Presentation with Margarida Paiva

Margarida Paiva, billedkunstner bak DTK Shorts videoer deler litt om hennes videokunst og arbeidsprosess. Vi får også ta en titt om hva som skjer bak kulissene om videoredigering på Final Cut Pro.

www.margaridapaiva.net

Følg oss på Youtube

Exhibitions Magical Landscape & Check of Reality

DTK Prosjektgalleri er nøkkelen til å legge til rette for kritisk tanke, skape kreativitet, fremme kunnskap og utvikle forskningsferdigheter blant studentene våre.

Workshop with Hanne Friis

Hvert år inkluderer skoleprogrammet omtrent 10 ulike workshops med 10 forskjellige gjestelærere i flere interesseområder. I løpet av et normalt år er noen av disse workshopene en del av vårt samarbeid med internasjonale skoler innen lærer- og studentmobilitetsprogrammer

DTK finner sitt materiale i DTKs unike nettverk av billedkunstnere og samarbeidspartnere nasjonalt og internasjonalt.

DTK Shorts tar seg således av kunst og kultur i fortsettelsen av DTKs utstillinger og aktiviteter. Programmet løfter også blikket mot DTKs egen kontekst, og søker historier der kunstnerne og kunststudentene er.

DTK ønsker med dette å stimulere kunst og kultur på nettet. Det nye nettstedet vil skjerpe følelsen av hvor viktig kunstutdanning er i et samfunn som ønsker å utvikle seg gjennom originalitet og eksperimentering.

Med DTK Shorts ønsker DTK å heve kunst og kulturformidling på nettet, og samtidig fremme moderne kunstutdanning i det 21. århundre. En utdanning som evner å møte en ny generasjons interesse for kulturarv, intelligent samtid og ambisiøs fremtid.