Kick-off uke 35

grafikk kurs Marianne Karlsen

Til første år studenter, Kick-off uke 35 august, 30.08-03.09. 2021.

4 timer pr. dag fra kl.10.00 – 14.00.

Det blir felles oppstart og vi starter kl.10.00. Ta med arbeidsklær/forkle, gjerne hansker skissebok og blyant.

Vi må fremdeles tenke på avstand og antall elever pr rom pga av korona situasjonen. Derfor vil jeg at alle melder seg på hvilke dager du møter opp gi beskjed dersom du ikke kommer.

30.08. mandag, kort innføring, monotypi, farger, form og tegning.:

Introduksjon og kort innføring i grafikk og muligheter det kan gi. Ta med skisser og former du har fra skissebok, skaff deg en bok til denne uka dersom du ikke har det.

Jobbe med monotypi, farger, form og tegning.

Materialer: elevene tar med egen skissebok, blyanter mm.

Plexiplater og sverte

31.08 tirsdag, monotypi og enkelt silketrykk:

Studentene skal jobbe med monotypi, tegne på plexiplate A3 stensiler, en introduksjon og forståelse av grafikk. Jobbe videre med sjablonger- silketrykk, klippe/skjære ut i kontaktpapir og trykkes med silketrykkrammen.

Materialer: Bokpapp 1mm, kraftpapir, papir på rull og A3 KEM skissepapir.

Trykksverte og valser, tapetkniv og sakser.

Silketrykkramme, en rakel og  selvklebende kontaktpapir.

01.09 onsdag, høytrykk:

Tresnitt/Linosnitt. Studentene kan evt lage et stort bildene sammen ved å trykke på samme papir.

Vi har også små linoplater.

Materialer: Kryssfinerplate furu 4 x str.2,40×1,20

Kniver/jern, trykksverte og valser, hvit kraftpapir, arbeidsplater til linoplater.

02.09 torsdag, dyptrykk:

Radering på plexiplater. Fokusere på detaljer i arbeidene fra tidligere i uka, og evt sette sammen flere teknikker denne dagen. Studentene kan også trykke motivene sammen.

Materialer:  En plexiplater  i str 18×24 pr elev, koldnål, trykksverte, 150g Hah papir

03.09 fredag, høytrykk og dyptrykk:

Collagraph , ta gjerne med materialer som div papirstrukturer, former/papp til å lage plater av.

Trykke/kombinere sammen med radering.

-Gjennomgang av arbeidsuke med miniutstilling.

Materialer:  div papirstrukturer, former/papp.

Del på: